Geen detail blijft onbesproken in de vijfdelige documentairereeks van regisseur Ezra Edelman. En al die details krijgen uiteindelijk een plek in de puzzel die O.J. Simpson heet. Zijn uitzonderlijke status als footballspeler is nodig om te begrijpen hoe Amerikanen, blank en zwart, tegen hem aankeken. De burgerrechtenstrijd, en de rassenrellen in LA zijn nodig om te snappen hoe gespannen de verhoudingen tussen wit en zwart, en tussen zwart en de politie waren. De creatie van Simpsons smetteloze publieke persona is nodig om te snappen hoe O.J. zo makkelijk over een dubbele moord heen kon stappen.
Zelf zei hij geen kleur te zien. “I’m not black, I’m O.J.” Maar juist tijdens die live uitgezonden rechtszaak was zijn kleur steeds aanwezig, als een open zenuw. En die open zenuw zorgde ervoor, samen met zijn dreamteam van keiharde advocaten en geklungel van justitie, dat het ongelooflijke gebeurde, en Simpson vrij werd gesproken.
De documentaire wordt getipt voor zowel een Emmy als een Oscar. Het is de beste documentaire die ik de afgelopen jaren heb gezien. De vijf delen zijn nog twee weken lang terug te kijken via de website van de VPRO.
Nog niet genoeg gehad?
Dit gesprek tussen essayist Ta-Nehisi Coates en regisseur Ezra Edelman is bijzonder interessant.
Regisseur Ezra Edelman is voor verschillende podcasts geïnterviewd over zijn documentaire. De leukste zijn hier en hier te horen.
De NPR schrijft hoe de documentaire meer beschrijft dan het proces van O.J. Simpson alleen: dit is het verhaal van Amerika.
Wat Simpsons vrijspraak betekende voor zwart Amerika beschrijft Ta-Nehisi Coates op persoonlijke, en vrij sublieme wijze.
De New Yorker schreef een interessant artikel over die andere hoofdrol in de documentaire: informatievoorziening voor de doorbraak van het internet.
Geef een reactie