Politieke Super Bowl-commercials: risky business

Zondagnacht gaat het een paar uur niet over Trump op de Amerikaanse TV. Tijdens de Super Bowl draait het even om de New England Patriots en de Atlanta Falcons, de half time show, en natuurlijk de commercials. Tenminste, dat was de bedoeling. Maar in de reclameblokken speelt Trump in twee gevallen toch een rol.

  1. Budweiser: “Born the hard way”

Budweiser had niet kunnen voorzien dat de presentatie van hun commercial precies in de week van Trumps inreisverbod zou vallen. Het biermerk zegt zelf dat de commercial zeker niet politiek bedoeld is. Maar toevallig is het allemaal wel.

In ‘Born the hard way’ is de hoofdrol voor de Duitser Adolphus Busch die in 1857 in Amerika aankomt, en niet bepaald hartelijk ontvangen wordt. Maar hij laat zich niet uit het veld slaan, en ontmoet  een andere immigrant: Eberhard Anheuser. Samen richten ze het grote Anheuser-Busch op, de moedermaatschappij van Budweiser. De vijandige houding naar Duitse en Ierse immigranten in die periode is spot on, zegt een historicus tegen de NPR. Deze commercial gaat volgens haar dan ook over de Amerikaanse identiteit: wat betekent het Amerikaan te zijn.

Trump-supporters zijn niet blij met de commercial. Ze zien de boodschap als anti-Trump, en dreigen daarom het merk te boycotten. “Dan stap ik wel over naar Coors Light”  In Europa kunnen we bijna alle grote Amerikaanse biermerken wel boycotten. Of het nou Budweiser of Coors Light is, het is niet te drinken.

 

2. Audi: “Daughter”

President Trump kreeg als kandidaat veel kritiek op de manier waarop hij over vrouwen sprak. ‘Grab ‘m by the pussy’ is inmiddels wereldwijd een gevleugelde uitspraak. De timing van Audi lijkt dan ook niet toevallig. Maar ook Audi krijgt flinke kritiek op hun commercial. Want wat zitten er eigenlijk weinig vrouwen in de top van het bedrijf, en verdienen vrouwen bij Audi wel hetzelfde als mannen?

Commercials met een politiek boodschap kunnen dus risky business zijn. Je maakt er een deel van je klanten blij mee, maar een ander deel raak je juist kwijt. Republikeinen hebben geen zin om Starbucks-koffie te drinken omdat de CEO pro-immigranten is. Democraten eten niet meer bij Chick-Fil-A omdat de baas van die keten tegen het homohuwelijk is. Het is maar de vraag hoelang deze boycots overigens duren. In de VS wordt alles politiek gemaakt, maar uiteindelijk zijn Amerikanen voor alles toch consumenten.

De twee mooiste politiek getinte Super Bowl-commercials.

De twee mooiste politiek getinte commercials komen wat mij betreft uit Detroit. Chrysler’s “Half time in America” met Clint Eastwood, vertelt hoe Amerika opkrabbelt na de financiële crisis. Critici vonden de spot te pro-Obama. ‘Half time’ kon namelijk ook wijzen op Obama’s presidentschap, dat in 2012 ook halverwege ‘op half time’ was. Clint Eastwood lijkt het in ieder geval niet zo bedoeld te hebben: hij was een van de sprekers op de Republikeinse Conventie dat jaar.

En mijn favoriet uit 2011: De Chrysler-commercial met Eminem, met in de hoofdrol de gehavende stad Detroit. “I got a question for ya. What does a city know about luxury? Hm? What does a town that’s been to hell and back know about the finer things in life? Well I’ll tell ya, more than most.” Deze commercial liet Amerika weer trots zijn op Detroit en de auto industrie. Wie kan daar nou op tegen zijn? De laatste woorden zijn voor Eminem: “This is the Motor City, and this is what we do.”

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s